$left
$middle

Historia genom Konst avslutas med stort seminarium

I det pedagogiska projektet Historia genom Konst har gymnasieelever fått byta ut klassrummet mot utställningen Samlingen. Nu avslutas projektet som pågått under tre år med ett seminarium.

I utställningen Samlingen visas målningar, möbler, porslin, skulpturer och flera andra föremål från 1500-talet fram till idag. Det är också den bas som används i Historien genom Konst för att ge fler ingångar till att lära sig historia. Hur såg livet ut för människorna som levde under den här tiden, vilka ägde föremålen och vem målade tavlorna?

Med 1271 elever från hela Malmö som deltagit har Historia genom Konst tagits väl emot. Möjligheten att fysiskt röra sig genom utställningens olika århundraden och epoker öppnar upp seendet och bygger på den tidslinje som kanske inte alltid är lika tydlig i andra läromedel.

– Det bästa med att jobba så här tillsammans med eleverna är mötet och att vi tillsammans kan bygga på och fördjupa kunskaper som eleverna redan har med en historisk och konsthistorisk del som är svår att ta till sig enbart genom text, säger Ellen Arvidsson, en av pedagogerna som arbetat med projektet på Malmö Konstmuseum.

Forskningsstudie

Forskning och samverkan har varit centrala delar i projektet. En forskningsstudie genomförd av Ylva Hofvander Trulsson vid Stockholms Konstnärliga Högskola har följt projektet för att se hur konstmuseer kan integreras i skolundervisning och fungera som en tillgänglig kunskapsresurs. Målet är att underlätta och utveckla tvärvetenskapliga undervisningsmetoder.

Seminarium 11 april

Historia genom Konst avslutas med ett seminarium den 11 april på Malmö Konstmuseum. Seminariet riktar sig till pedagoger, forskare, lärare och alla som är intresserade av ämnet.

Det är kostnadsfritt att vara med, läs mer och anmäl dig på länken nedan.

sv