Detalj foto: © Andreas Rasmusson / Malmö Museer

Ubåten U3

På Malmö Museer har du möjlighet att stiga ombord på en riktig ubåt. Känn atmosfären av närhet. Fundera på hur det kunde vara att befinna sig svävande mellan vattenytan och havsbotten. Det enda som inte återges är de intima dofter som fanns efter dagar i undervattensläge.

Var sov man? Hur fungerade en toalett på en ubåt, 100 meter under havsytan? Hur lagade man mat? Hur lastade man torpeder? Välkomna ombord och få svar!

Kustubåtarna/"Nummerubåtarna" U1-U9

19411944

© Andreas Rasmusson / Malmö Museer

Mitt under andra världskriget byggdes en serie på nio mindre ubåtar. Dessa var de första ubåtar som var helt svenskbyggda. Genom att minska storleken, kunde flera ubåtar byggas till samma kostnad. Produktionen fördelades mellan Kockums Mekaniska Verkstad och Karlskrona örlogsvarv och forcerades. U3 kom att byggas på Karlskrona örlogsvarv.

Man övergick nu till helsvetsade tryckskrov. För första gången övergavs den beprövade nitningen av skroven.Dieselelektrisk drift i marschläge i stället för direktkoppling mellan diesel- och propellermotorerna infördes. Det innebar bättre dykberedskap, mindre vikt och bättre stabilitetsegenskaper. Vidare förbättrades utstigningsmöjligheterna och manöverrummet försågs med tryckfasta skott i båda ändar, varjämte en tryckfast utstigningssluss anordnades intill det förliga manöverrumsskottet. Av torpederna placerades tre i bogen medan den fjärde var en häcktub. Den senare togs bort efterhand.

Vid ombyggnaden 1952 av U3 blev hon försedd med snorkel för längre uthållighet i undervattensläge. Liksom de andra "nummerubåtarna" fick hon ett nytt strömlinjeformat torn och luftvärnspjäsen togs bort. Operation "Museiubåt" påbörjades 1965 då U3 bogserades från Göteborg till Malmö och Kockums Mekaniska Verkstad.

För att kunna lyfta upp ubåten på land, samt transportera den landvägen till museet, fick man dela den i tre sektioner. Detta utfördes i en av varvets torrdockor. År 1967 transporterades de tre sektionerna till Tekniska Museet. Där lyftes de upp på i förväg konstruerade betongfundament och sammansvetsades av varvets personal varefter ubåten återställdes i ursprungligt skick inombords.

© Andreas Rasmusson / Malmö Museer

Visningar av U3

Hela året tisdagar och söndagar kl. 13 - 16. U3:s veteranbesättning finns på plats och berättar om livet ombord. Grupper förbokas på tel 040-344423.

MP3

Låna en guidning till ubåten på MP3-spelare i entrén. Följ guidningen och hör intervjuer med två av dem som tjänstgjorde på U3 under andra världskriget.

Du kan också ladda ner guidningen här:
Introduktion
Utanför ubåten
Torpedrummet
Manöverrummet
Maskinrummet

www.u3.se
Den 11 juni 2012 var det 70 år sedan U3 sjösattes
Teknikens och Sjöfartens hus, museibutiken, 040-34 44 38

Dela innehåll:

Kontakta oss

Teknikens & Sjöfartens hus Museibutiken 040-344438

Malmö Museer
Skriv till oss
E-post: malmomuseer@malmo.se
Tel: 040 34 44 00
Fax: 040 12 40 97
Postadress
Malmö Museer
Box 406
201 24 Malmö
Besöksadress
Malmöhusvägen 6
Visa på karta
Besökstider
Öppet klockan 10-17 alla dagar

Kontakta oss

Teknikens & Sjöfartens hus Museibutiken 040-344438

Malmö Museer
Skriv till oss
E-post: malmomuseer@malmo.se
Tel: 040 34 44 00
Fax: 040 12 40 97
Postadress
Malmö Museer
Box 406
201 24 Malmö
Besöksadress
Malmöhusvägen 6
Visa på karta
Besökstider
Öppet klockan 10-17 alla dagar