$left
$middle
Barn testar och känner på mat som placerats på ett stort pappersark på golvet.

Lärande och delaktighet

Kunskap och möjlighet att delta i klimat- och miljöarbetet har en viktig roll i strävan efter ett hållbart samhälle. Malmö stad arbetar aktivt med att ge barn och unga både kunskap och möjlighet att delta i arbetet mot ett hållbart samhälle.

Malmö stad har i många år arbetat med att stödja Malmös skolor att jobba aktivt med lärande för hållbar utveckling. Malmö stad har även i samarbete med andra organisationer testat metoder och plattformar för att förbättra stadens möjligheter att inkludera barn och unga i klimat- och miljöarbetet.

Nedan kan du läsa om några av Malmö stads satsningar för att öka barn och ungas möjligheter att delta i arbetet för ett hållbart samhälle. Du kan även ta del av material som utvecklats för pedagoger i Malmö. Malmö stads främsta verktyg för inspiration för lärare och skolledare är Pedagog Malmö.

Ungas delaktighet i klimat- och miljöarbetet

Malmö stad, i samarbete med andra organisationer, har testat metoder och plattformar för att förbättra stadens möjligheter att inkludera barn och unga i miljö- och klimatarbetet. På hemsidan Ungas delaktighet i klimat- och miljöarbetet kan du ta del av erfarenheter, material och tips.

Utomhuspedagogik och stöd till pedagoger

Med Pedagogiska kartor kan du ta del av andras pedagogiska tips i Malmö, men också dela med dig av dina egna bästa idéer.

Utforska Kirseberg ur ett klimat- och miljöperspektiv med upptäckarkartan "Klimat i Kirseberg - då, nu och i framtiden".

Inspireras av dokumentationen från konferensen Ute är inne i Malmö 29-30 september 2011.

Malmö stad har tagit fram klimatserier riktade mot skolungdomar 10-15 år. Serietidningen är anpassad så att den går att använda som ett läromedel i undervisningen. Projektet fick stöd av det tidigare Klimatinvesteringsprogrammet, KLIMP, och projektet FUSE.

Malmö stad har tagit fram en lärarmanual till hjälp för pedagoger som vill undervisa om hållbar utveckling. Lärmanualen består av samlade erfarenheterna från lärare som deltog i det svensk-danska samarbetet Öresundsklassrummet.

sv