$left
$middle

Klagshamns historia

Klagshamn uppstod när den storskaliga kalkbrytningen påbörjades i slutet av 1800-talet och var då ett typiskt brukssamhälle med bostäder och produktionsanläggningar. I kalkbrotten bröts den kalk som tillsammans med lera brändes till cement i cementfabrikens ugnar. Produktionen pågick fram till 1930-talet.

Mellan kalkbrotten och havsstranden låg cementfabrikens anläggningar med ugnar, lager och packningshallar. Flera av dessa äldre byggnader och funktioner kan man se spår av än idag. Utmed Badvägen finns exempelvis den första kalkugnen kvar som en stor, rund gråstenmurad byggnad.

Klagshamnsudden, med sitt unika växt- och djurliv, är en konstgjord halvö som successivt växt ut när man lämpade slaggprodukter från kalkbrytningen. Klagshamnsudden skapades med början i en utskeppningshamn. Så småningom anlades järnvägsspår hela vägen ut.

Omkring 1900 fanns det både cementfabrik, kalkbränneri, fabrik för tillverkning av gasbetong, sprit-och pressjästfabrik, hamn, järnväg, post, telefon-och telegrafstation, skolor, affärer och handelsbodar i Klagshamn.

Klagshamn kan fortsätta att växa

Utbyggnaden av Malmö märks inte minst i Klagshamn där nya bostäder och invånare har tillkommit i rask takt de senaste åren.

Sedan år 2016 har Klagshamns befolkning vuxit med tolv procent och idag bor här cirka 3000 invånare. I Malmös översiktsplan finns det också utrymme att bygga ut och utveckla Klagshamn ytterligare.

Nya tillskott i Klagshamn de senaste åren är bland annat en ny förskola, en lekplats, en ridanläggning, ett utegym och en ombyggnad av Folkets hus.

År 2019 blev Klagshamnsudden ett naturreservat och inom kort blir stadsbuss 6 eldriven.

sv