$left
$middle

Egenkontroll för hygienisk verksamhet

Du som driver en hygienisk verksamhet har ett ansvar att kontrollera din verksamhet. Detta för att minska riskerna för att sprida smitta och allergi till dina kunder, minska verksamhetens miljöpåverkan och öka säkerheten för både kunder och personal.

I begreppet hygienisk verksamhet ingår bland annat massage, hårvård, manikyr, tandvård, piercing, tatuering, permanent make up och akupunktur.

Du som bedriver en yrkesmässig hygienisk verksamhet och använder skärande och, eller stickande instrument i behandlingen, måste anmäla din verksamhet till miljöförvaltningen. Anmälningspliktiga verksamheter är enligt miljöbalken och förordningen om verksamhetsutövarens egenkontroll (1998:901) skyldiga att kontrollera sin verksamhet genom egenkontroll. Egenkontroll är ett verktyg för att se till att verksamheten lever upp till miljöbalkens krav. Syftet är att arbeta förebyggande för att skydda människors hälsa och miljön från skada. Egenkontrollen ska vara dokumenterad och kontinuerligt utvärderas och uppdateras. Här är det som ska finnas med i egenkontrollen.

Du ska regelbundet undersöka och bedöma riskerna med verksamheten ur hälso- och miljösynpunkt. Utifrån bedömningen ska du upprätta rutiner och vidta åtgärder för att minska riskerna. Riskbedömningen ska även omfatta rutin vid allvarlig incident eller olycksfall.

Det ska finnas dokumenterat vem eller vilka i verksamheten som är ansvariga för de frågor som regleras av miljöbalken. Om det finns flera verksamheter i lokalerna bör det finnas uppgifter om hur ansvaret är fördelat mellan er. Ni bör även ha en tydlig ansvarsfördelning mellan er och fastighetsägaren.

Verksamhetens egenkontroll ska vara dokumenterad och kunna visas upp på begäran av miljöförvaltningen. Riskbedömning, ansvarfördelning, rutiner, resultat av undersökningar samt vidtagna åtgärder ska ingå.

Omfattningen och utformning av egenkontrollen ska vara anpassad till verksamheten. För att kunna bedöma riskerna behöver du kunskap om hur din verksamhet påverkar människors hälsa och miljön. Du ska också känna till vilka regler och lagar som gäller.

Det ska finnas skriftliga rutiner för att fortlöpande kontrollera att inredningen och utrustningen i verksamheten hålls i gott skick. Dessa innefattar bland annat:

  • Rutiner för hygien och smittskydd i samband med behandling.

  • Hygien-, smittskyddsrutiner och skötselråd för utrustning och instrument. Kontroll av smittreningsmetod.

  • Rutiner för personalens handhygien och arbetskläder.

  • Städschema och städinstruktioner för lokalerna.

  • Rutiner för tvättning av verksamhetens textilier.

  • Information till kund vid behandling om eventuella smittrisker och biverkningar.

  • Rutin för hantering och uppföljning av klagomål.

  • Underhåll av lokal.

  • Kontroll av ventilation och tillräckliga luftflöden.

  • Kontroll av varmvattentemperatur.

  • Hantering och förvaring av kemiska produkter inklusive kosmetiska och hygieniska produkter. Förteckning och säkerhetsdatablad för de produkter som används i verksamheten. Korrekt märkning. Rutin för att kontrollera och byta ut produkter som kan medföra risker för människors hälsa eller miljön.

  • Hantering och förvaring av olika avfall som uppkommer i verksamheten, bland annat farligt avfall.

Lokalen bör inte användas till annan verksamhet än den är avsedd för (inte till personalrum eller omfattande försäljningsverksamhet). En hygienlokal i anslutning till bostaden bör planeras så att varken lokalen eller bostaden fungerar som genomgångsrum.

Golv, väggar, tak och inredning ska vara lätta att rengöra.

  • Arbetslokalen ska ha ett tvättställ med varmt och kallt vatten, flytande tvål och engångshanddukar.
  • Det ska finnas tillräckligt med förvaringsutrymmen i lokalen för redskap, material och smutstvätt.
  • Sterila och rena produkter ska förvaras torrt, dammfritt och väl separerat från smutsigt material och annan verksamhet.
  • Tvättning av till exempel handdukar godtas i lokalen om det finns avskilt utrymme för tvätt och torkning. Tvättningen ska göras i minst 60 °C i de fall materialet tillåter det.
  • Lämplig plats ska användas för rengöring och desinficering av redskap.
  • Lokalen ska ha en god ventilation med luftflöden anpassade för verksamheten.
  • Temperaturen i lokalen bör ligga inom riktvärdet 20-24°C.
  • Lokalen ska ha tillgång till toalett. Lokaler med fler än fyra behandlingsplatser bör förses med en separat kundtoalett som utrustas med engångshanddukar och tvål.
  • Det ska finnas utslagsvask för behandlingsvatten i behandlingsutrymmet alternativt fri passage till utslagsvask i städutrymmet.
  • Det ska finnas ett ventilerat städutrymme med utslagsvask.

Egenkontroll för hygieniska verksamheter som inte är anmälningspliktiga

Verksamheter som inte innebär någon smittorisk och därför inte är anmälningspliktiga – som till exempel frisörer, naprapater, laserbehandlare och massörer – omfattas också av miljöbalkens grundkrav på egenkontroll.

Kontakta oss

Avdelningen för miljö- och hälsoskydd

Telefon:
040-34 35 15
Postadress:
Avdelningen för miljö- och hälsoskydd Miljöförvaltningen 205 80 Malmö
Besöksadress:
Bergsgatan 17
Besökstider:
Vardagar klockan 09.00–12.00 och 13.00–15.30
sv