$left
$middle

Allt ljus på Max, Ahmed, Chidera och Leonine i Sofielundsskolans bibliotek, där deras bok nu finns till utlåning.

Strålande berättelser i ny bok med 100 författare

”Allt ljus på mig” - så heter boken som producerats i ett skolövergripande samarbete, mellan Möllevångsskolan och Sofielundsskolan, där elever i årskurs 3 fått skapa berättelser med inspiration från författaren och skrivpedagogen Emma Karinsdotter. I veckan firades boksläppet med en releasefest på stadsbiblioteket.

Ensamhet och gemenskap, rädsla och mod, kärlek och vänskap. Det är tre teman som hundra elever, i fyra Malmöklasser, har fått fördjupa sig i genom att förvandla sina pennor till trollstavar. Som en del av processen har de fått träffa författaren Emma Karinsdotter, som delat med sig av sina bästa skrivarknep. Därefter har de fått läsa gemensamma böcker och träffas på Garaget för att diskutera sina läsupplevelser, för att slutligen skriva sina egna berättelser.

– Vi övade på gestaltning, hur man skriver levande, texter som liksom nästan reser sig upp ur boksidorna och blir till kropp framför den som läser. Och så övade vi på att skriva om problem, för är det något som är tråkigt i verkligheten, men ofta väldigt spännande att läsa om, så är det just problem, säger Emma Karinsdotter i bokens förord.

Skolbibliotekarie Fredrik Lindskoug som har ansvarat för bokprojektet, tillsammans med Elisabet Niskakari och Anders Carlsson. Foto: Sara Arildsson/Pedagog Malmö

Skolbibliotekarie Fredrik Lindskoug som har ansvarat för bokprojektet, tillsammans med Elisabet Niskakari och Anders Carlsson. Foto: Sara Arildsson/Pedagog Malmö

Alla sinnen närvarande

Leonine Blennow Fatahi, Chidera Ojiego, Ahmed Mohamed och Max Olausson Valencia är fyra elever på Sofielundsskolan som deltog i Emmas workshops.

– Det var roligt och vi fick många tips på hur man kunde skriva. Vi pratade om hur det känns, hur det ser ut och att vi skulle ha med alla sinnen, säger Leonine.

Tillsammans berättar barnen om en övning där fick de dra varsin lapp ur en burk och förvandla sig till lappens innehåll; en pepparkaka, kanelbulle, gaffel och ring. Sen fick de skriva dagbok som sina nya karaktärer.

– Det var svårt att hitta på så många grejer. Jag skrev: Hej kära dagbok, idag sitter jag på fingret, säger Chidera.

Gruppbild på författarna på Sofielundsskolan. Foto: Linn Karlsson

Gruppbild på delar av författarskaran. Foto: Linn Karlsson

Förberedelse inför nationella prov

Totalt har två bibliotekarier, en biblioteksassistent och fyra lärare varit involverade i bokprojektet som påbörjades i höstas. Men det är inte första gången som skolorna samarbetar.

– Som skolbibliotekarie på Sofielundsskolan samarbetar jag mycket med Möllevångsskolans skolbibliotekarie med olika läsprojekt kopplade till skrivande. Vi gjorde även en bok tillsammans 2023, säger Fredrik Lindskoug.

Han beskriver processen som rolig och spännande, men även jobbig. Detta på grund av all textbearbetning, rättning och tid som krävs för att skapa en tryckbar bok med så många författare. Det primära syftet bakom projektet har dock varit att förbereda eleverna med övningar inför de nationella proven, där det ingår att skriva egna berättelser i ämnet svenska.

– Språk och läsning är något vi satsar mycket på, eftersom våra elever behöver det. Att de har fått en insyn i hur man skapar en bok är något de tycker är roligt och de känner sig jättestolta när de får en bok i handen. Det gör allt värt besväret, säger Fredrik.

 

sv