$left
$middle

"Det känns bra och speciellt när andra får se våra tavlor på en populär plats", tycker eleverna från Hermodsdalsskolan.

Expressionistisk konstutställning porträtterar Hermodalselevers inre känslovärld

Just nu pågår en utställning på mötesplats Studio i Malmö där elever från Hermodsdalsskolan ställer ut sina verk i modern porträttkonst. Förutom att ge allmänheten en inblick i vad som sker i skolans värld vill bildlärare Alparslan Acar också att eleverna ska vara en del av stadens kulturliv. – Min framtida vision är att skapa ett barnkonstmuseum, säger han.

Alparslan Acar kommer ursprungligen från Turkiet, där han är utbildad konstnär, och har jobbat som bildlärare under de senaste 16 åren. Sedan ett år tillbaka arbetar han på Hermodsdalsskolan och har under den senaste terminen jobbat med temat porträttkonst. Detta som ett sätt att lära känna sina nya elever på hög- och mellanstadiet.

– De är tonåringar och det händer mycket i livet, det är mycket tankar och känslor. Att få uttrycka sig på bildlektionerna hjälper dem att berätta om hur de mår och känner sig, säger han.

Bildlärare Alparslan Acar som går under namnet "Alp" bland sina elever.

Bildlärare Alparslan Acar som går under namnet "Alp" bland sina elever.

Under lektionerna har de tillsammans sökt på internet för att studera olika konstnärer och hur modern porträttkonst kan se ut. Därefter har eleverna själva fått göra research och tolka uppgiften utifrån egen smak och stil. Det färgstarka resultatet finns nu att skåda ovanför trappsatsen hos Studio, ett hus som rymmer både kontor, konferenslokaler, restauranger och ett hotell.

– Bild är inte bara ett skolämne, det är ett språk som turkiska eller svenska. Färgerna blir till ord, färg och former som kommunicerar. Genom att visa upp bilderna här på Studio når vi ut i samhället och till människor som cirkulerar i huset, säger Alparslan Acar.

Två exempel på elevernas porträttkonst.

Nytt engagemang för bildlektioner

Roqaia Al-Rubaye, 14 år, visar upp sitt fantasifulla porträtt och berättar att hon valt starka färger som rött, rosa, gult, blått och grönt för att spegla sin personlighet.

– Jag är en väldigt positiv person som ser livet i färg, för jag har bra vänner och gillar mitt liv, säger hon och ler stort.

Även 15-åriga Ahmed Al- Kafafi berättar att han valt starka färger för att förmedla en positiv känsla i bilden. Han har också jobbat med olika geometriska former för att skapa effekter som kan tolkas på olika sätt. En process som för första gången fått Ahmed att uppskatta skolämnet bild.

– Innan såg jag inte bild som något roligt, det var bara ett ämne som jag haft i flera år och inte något kreativt. Men med Alp har det inte varit lika strikt, utan vi har fått testa oss fram själva. Det är jag väldigt tacksam för, säger han.

Klasskompisen Adam Abadi delar samma upplevelse.

– Jag sökte inspiration på nätet och testade olika grejer. Jag gillade särskilt porträtt av van Gogh och freestylade. Det var jättekul och jag har fått inspiration att måla mer. Vi utgick från vår egen kreativitet och fick göra vad vi ville.

Kanske vill du bli konstnär nu?

– Ja, varför inte. Det är faktiskt kul, säger Adam.

Fyra exempel på elevernas porträttkonst.

Veckans tips!

Utställningen "Den första" visas på Nordenskiöldsgatan 24. Den öppnade 3 april och kan ses till och med den 2 maj.

sv